Verkeer, wegen en water
Wegen
In 2021 zijn de onderstaande projecten afgerond die tot doel hebben om het wegennet te verbeteren en veiliger te maken en/of daar raakvlakken mee hebben:
- Herinrichting van de Jurgensstraat in Elsloo;
- Reconstructie Molenweg Zuid;
- Opknappen Paalweg;
- Opknappen weg van Elsloo naar Meers;
- Korte termijn maatregelen Verkeersarrangementen ;
- Voorbereiding aanpak rotondes BPS.
De volgende projecten zijn doorgeschoven naar 2022, vanwege de benodigde voorbereidingstijd en waar mogelijk bundelen van infrastructurele projecten in hetzelfde gebied.
- Opknappen Beatrixplein. De p lanning is afhankelijk van externe partijen die eveneens grondeigendommen hebben;
- Start voorbereiding gebiedsvisie Dorine Verschureplein. Dit hangt samen met de Transformatievisie Elsloo welke in 2022 start.
Verkeer
Eind 2020 is het Mobiliteitsplan 2021-2025 vastgesteld. Onderdeel van dit Mobiliteitsplan is het Meerjaren Investerings Plan Verkeer 2021-2025 (MIP Verkeer 2021-2025). In dit MIP Verkeer is een doorkijk gemaakt welke korte termijn projecten de komende jaren vanuit het budget Verkeersmaatregelen / Veilige schoolomgeving worden uitgevoerd. In 2021 zijn de afrondende korte termijn maatregelen uit het Verkeersarrangement Stein en korte termijn maatregelen vanuit het Verkeersarrangement 2019 (kernen Meers, Maasband, Urmond, Berg a/d Maas en Nattenhoven) grotendeels uitgevoerd. Het betreft onder andere:
- Routing vrachtverkeer in Urmond;
- Komgrens Urmond;
- Bocht en wegversmalling Plakstraat in Urmond;
- Zichtbaarheid voetgangersoversteekplaats in Urmond;
- Aanpassen drempel Mauritslaan in Urmond.
De resterende korte termijn projecten worden in 2022 afgerond.
In 2021 zijn verder vanuit de verkeersarrangementen de Stationsstraat, Mauritsweg, Jurgensstraat fase 1, de weg van Meers naar Elsloo en de Molenweg Zuid gereconstrueerd. Hierdoor kunnen in onze gemeente alle soorten verkeer over goed begane wegen veilig aan het verkeer deelnemen.
Opstellen beleidsplannen verkeer
Eind 2021 is gestart met het opstellen van het nieuwe parkeerbeleidsplan. Dit plan wordt in 2022 afgerond en aan de raad ter besluitvorming voorgelegd.
Vervoer
In de gemeente Stein rijden twee wensauto's: een in Berg aan de Maas en een in Meers. In de opstartfase heeft de gemeente de wensauto's een aantal jaren gesubsidieerd met als voorwaarde dat de subsidiebehoefte uiteindelijk in 2021 naar € 0 wordt afgebouwd. Bij de evaluatie in 2020 is gebleken dat de subsidie van de provincie onvoldoende is en de projecten niet levensvatbaar zijn zonder aanvullende subsidie van de gemeente. De provincie heeft in 2021 een nieuwe subsidieregeling vastgesteld. De stichting wensauto Meers heeft eind 2021 een nieuwe subsidie aangevraagd. Voor de wensauto in Berg wordt dit in 2022 gedaan.
Aanpak rotondes BPS
Het project 'Aanpak rotondes en op- en afritten Businesspark Stein' heeft tot doel om het wegennet te verbeteren, de doorstroming te bevorderen en de verkeersveiligheid te verbeteren. Het project heeft impact op en raakvlakken met meerdere (toekomstige) projecten langs dit traject van zowel gemeenten Stein en Beek als provincie Limburg. Het betreft onder andere het project 'Snelfietsroute Maastricht-Sittard' van de provincie en het project 'Stationsomgeving Beek - Elsloo'. Samen met de provincie is onderzocht of deze projecten samengevoegd kunnen worden tot één project in het kader van de versnellingsagenda. Hierdoor is co-financiering van de provincie mogelijk. De provincie heeft inmiddels € 2 miljoen gereserveerd voor het snelfietspad op Steins grondgebied. Met het oog op het geraamd tekort van het totaal van deze projecten is aan de provincie een bijdrage gevraagd.
Eind 2021 is gestart met een eerste verkenning van de projectscope, dit middels het opstellen van een voorlopige schets en een ruwe raming uitgesplitst per projectonderdeel. In de zomer 2022 wordt de Raad middels een raadsvoorstel geïnformeerd over de totale projectscope, de integraliteit en de financiële consequenties/voordelen.
Stationsomgeving Beek-Elsloo
In 2021 is gestart met de besteksfase van het stationsproject. De benodigde verlegging van kabels en leidingen door stakeholder ProRail levert een vertraging op voor het totale project. De planning is daarop geactualiseerd en vervolgens door alle betrokken partijen (bestuurlijk) vastgesteld. De ondertekening van de realisatieovereenkomst is daarmee doorgeschoven naar medio 2022. Op dat moment zal ook het krediet gevoteerd moeten worden. Realisatie van de plannen is vervolgens voorzien in de periode 2023 (Steinse zijde) en 2024 (Beekse zijde).
Stedelijk waterbeheer
In 2021 is invulling gegeven aan het duurzaam omgaan met water door het renoveren van bestaande riolering en het afkoppelen van hemelwater. Ook bij overige grootschalige reconstructies of ruimtelijke projecten is hier op ingezet. Het functioneren van de voorzieningen is geborgd door het uitvoeren van de onderhoudsprogramma's.
Kostendekkendheid aanleg inritten
In 2021 is het tarievenbesluit ten aanzien van de aanleg- en het verbreden van inritten binnen de Gemeente Stein aangepast. Om een nieuwe inrit aan te leggen of te verbreden is een vergunning noodzakelijk.
Na goedkeuring van de vergunning ontvangt de aanvrager een offerte van de werkzaamheden, die door de gemeente is beoordeeld. 50% van de aanlegkosten wordt in rekening gebracht bij de aanvrager zoals het tarievenbesluit voorschrijft. Elke aanvraag betreft maatwerk, omdat de uit te voeren werkzaamheden kunnen variëren.
Factoren die van invloed zijn: het verplaatsen van een lichtmast, verwijderen van een boom, omvorming van het gazon en het voorzien in de juiste fundering onder de inrit. De aanvrager dient vooraf de werkzaamheden starten, akkoord te geven op de offerte. Hierin is ruimte voor het stellen van vragen en afstemming. De inrit wordt pas aangelegd na betaling van de factuur en na afloop van de bezwaarperiode. Eventuele meerkosten worden niet doorberekend naar de aanvrager. In 2021 zijn negen nieuwe inritten gerealiseerd en zijn zes inrit verbredingen uitgevoerd.
Meerjarig investeringsprogramma
Met het vaststellen van het Mobiliteitsplan heeft de gemeenteraad ook de ingestemd met bijbehorend Meerjarig Investeringsplan (MIP). De voortgang van deze investeringen wordt toegelicht in de Jaarrekening 2021, bij de toelichting op de investeringen.
A2 route
Het project is in 2020 afgerond en opgeleverd. In 2021 zijn nog enkele kleinschalige aanpassingen doorgevoerd en heeft de eindafrekening van de provinciale subsidie plaatsgevonden.
Internet buitengebied
Eind 2021 heeft het college een samenwerkingsovereenkomst met Deltafiber afgesloten voor de aanleg van glasvezel in Catsop en Bergerweg/Louisegroeveweg en bedrijventerreinen. Dit wordt in 2022 verder uitgerold door Deltafiber.