Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
Wmo
Binnen de Wmo zijn in 2021 diverse ontwikkelingen geweest. Enerzijds heeft een groot inkooptraject plaatsgevonden en anderzijds heeft corona opnieuw een rol gehad in bijvoorbeeld het tekort aan personeel bij aanbieders waardoor wachtlijsten zijn ontstaan. Door diverse redenen, zoals de structurele hoge instroom op huishoudelijke ondersteuning en andere voorzieningen, alsmede de herindicaties op begeleiding in het tweede half jaar in 2021 en een onderbezetting bij de consulenten, zijn achterstanden opgelopen in het oppakken en verwerken van de binnenkomende meldingen. Dit loopt door in 2022. Daarnaast zien we dat de realisatie binnen de begrote budgetten is gebleven. Echter is als gevolg van de landelijk ingevoerde inkomstenafhankelijke eigen bijdrage in 2021 het budget voor huishoudelijke hulp fors naar boven bijgesteld moeten worden (realistische uitgavengerichte begroting). Op totaalniveau Wmo is er een overschot zichtbaar van € 26.760. Dit beeld is vertekend, aangezien in 2021 minder meldingen opgepakt konden worden, dus deze kosten gaan pas in 2022 verder doorwerken.
Wmo (Groeps-)Begeleiding
Het inkoopproces rondom Wmo Begeleiding, Groepsbegeleiding en kortdurend verblijf is afgerond. Dit wil zeggen dat nieuwe overeenkomsten per 1 januari 2022 zijn afgesloten met ongeveer dertig aanbieders. Met de nieuwe overeenkomst hebben een aantal wijzigingen plaatsgevonden. Zo is een nieuwe werkwijze geïmplementeerd en zijn er AmvB reële tarieven ontwikkeld. De inkoopprocedure is vertaald naar de beheersmaatregelen en aan de voorkant in de begroting opgenomen.
Abonnementstarief
Sinds 2019 is het nieuwe abonnementstarief van kracht. Hiermee betalen inwoners € 19 per maand voor een Wmo voorziening. Sinds 2019 wordt er dan ook een toename in het aantal indicaties geconstateerd, voornamelijk op het gebied van Huishoudelijke ondersteuning. In 2021 wordt er eveneens een toename in het aantal indicaties gezien. De inkomsten vanuit het abonnementstarief zijn hiermee in 2021 opnieuw verhoogd. Het abonnementstarief en de impact hiertoe zijn onderdeel van de beheersmaatregelen.
Pilot nazorg
In 2021 is de pilot Nazorg afgerond. Er is hierbij gestuurd op de juiste inzet van zorg, rechtmatigheid, doelmatigheid en op het vergroten van de klanttevredenheid en de kwaliteit van dienstverlening. Twee voorzieningen maakten onderdeel uit van de pilot, namelijk hulpmiddelen en huishoudelijke ondersteuning. In 2021 heeft een evaluatie plaatsgevonden om de resultaten te meten. In totaal zijn 79 inwoners met een indicatie hulpmiddel bevraagd en 98 inwoners betreft het onderdeel huishoudelijke ondersteuning.
De pilot nazorg heeft inzicht gegeven in de tevredenheid ten aanzien van de zorgaanbieder, het hulpmiddel en inzicht gegeven in de indicatiestelling van huishoudelijke ondersteuning.
Uit diverse gesprekken bleek bijvoorbeeld dat enkele inwoners met een hulpmiddel geen gebruik meer maakten van het hulpmiddel en dat de indicatie stopgezet kon worden. Ook gaf het overgrote deel van het aantal bevraagde inwoners aan de communicatie met de zorgaanbieder als positief te ervaren.
Bij HH is er 1 aanpassing geweest van een indicatie, 15 minuten minder, dat is op jaarbasis een besparing van € 377.
Bij de hulpmiddelen zijn 3 middelen opgehaald, dat is een besparing van € 1.118 huurkosten per jaar.
Daarnaast zijn er geen andere bijzonderheden uitgekomen.
De werkwijze van evaluatie zal in 2022 meer geïntegreerd gaan worden binnen de reguliere werkzaamheden waardoor dit een structureel karakter krijgt.
Huishoudelijke hulp
De huidige overeenkomsten voor huishoudelijke ondersteuning zijn per 1 januari 2022 opnieuw verlengd. Het jaar 2021 heeft in het teken gestaan van het ontwikkelingen van nieuwe AmvB reële tarieven, deze zijn eveneens per 2022 van kracht geworden. Door de impact van corona en het stijgend aantal indicaties zijn wachtlijsten bij zowel aanbieders als de interne organisatie ontstaan. Hierdoor zijn niet alle nieuwe indicaties verzilverd en is een discrepantie ontstaan in de begroting. De wachtlijsten bij de aanbieders zijn inmiddels fors teruggebracht, dit heeft tot gevolg dat de verzilvering in 2022 alsnog zal plaatsvinden. Huishoudelijke ondersteuning is eveneens opgenomen als beheersmaatregel en zal verder uitvoering krijgen in 2022.
Investeringsbudget Grip op Sociaal Domein
De gemeenteraad heeft op 29 januari 2021 ingestemd met het beschikbaar stellen van financiële middelen van € 265.000 conform de investeringsparagraaf in het Plan van Aanpak Grip op Sociaal Domein. De werkelijke uitgaven in 2021 betreffen 177.990. Het restant is doorgeschoven naar 2022.
In 2021 is gestart met 45 beheersmaatregelen waarvan er 29 volledig zijn gerealiseerd. Hiervan hebben 5 beheersmaatregelen een hoger resultaat behaald dan de gestelde financiële opgave. Het totale resultaat van de gerealiseerde maatregelen is 603.000 euro. Hiermee is er 72% van de beoogde besparingsopgave weten te realiseren. Dit betekent dat er 28% van de besparingsopgave niet is gerealiseerd. Het betreft in specifieke zin 16 beheersmaatregelen waarvan er 2 slechts deels zijn gerealiseerd en 14 in zijn geheel niet. Dat er niet 100% van de beoogde opgave is gerealiseerd is voornamelijk te relateren aan diverse factoren die in de kwartaalrapportages Grip Op Sociaal Domein worden beschreven.
Overigens wil het niet zeggen dat het niet realiseren van de beheersmaatregelen rechtstreeks heeft geleidt tot een tekort op het betreffende budget. Er zijn immers ook nog andere (autonome) ontwikkelingen die financiële effecten hebben op een budget.