Maatwerkdienstverlening 18-
Jeugd
We zien in 2021 een positieve financiële ontwikkeling ontstaan in de jeugdkosten Zorg in Natura (ZIN) ten opzichte van 2020 en eerder. Er is een afvlakking zichtbaar in de toename van de jeugdkosten. De totale realisatie van de jeugdkosten (alleen ZIN) is € 6,89 miljoen in 2021. In 2020 was dit een bedrag van € 6,83 miljoen. Als we alleen kijken naar de Jeugdkosten die we afnemen bij de gemeente Maastricht zien we zelfs een daling in 2021 ten opzichte van 2020. In 2020 was dit een bedrag van € 6,70 miljoen en in 2021 een bedrag van € 6,35 miljoen.
In 2020 zijn we gestart met het inzetten van doelgroepenarrangementen, dit is in 2021 verder uitgebreid. Het doel hiervan is onder andere om de uitgaven van de individuele cliënten te verminderen omdat ze zorg ontvangen vanuit een gezamenlijk arrangement.
Op het Jeugd ZIN budget is er door bovenstaande ontwikkelingen een overschot ontstaan.
Echter zien we wel een toename op de producten JeugdzorgPlus en Jeugdbescherming-reclassering. JeugdzorgPlus is een vorm van gesloten jeugdhulp die wordt geboden aan kinderen en jongeren die niet te bereiken zijn door lichtere vormen van hulpverlening. Gemeenten hebben hier weinig sturingsmogelijkheden in aangezien JeugdzorgPlus wordt toegewezen door de kinderrechter, op voordracht van een Gecertificeerde Instelling.
Op totaalniveau zien we bij Jeugd een overschot op de budgetten van€ 68.710.
Praktijkondersteuner huisartsen
In 2021 is extra aandacht uitgegaan naar de POH-Jeugd. Vanaf 2022 worden hier extra uren voor ingezet. De praktijkondersteuner is een belangrijke schakel in het proces om minder jeugdigen via de huisartsen door te verwijzen naar duurdere 2e lijns zorg. Dit leidt tot het terugdringen van de kosten. Er hebben gesprekken en bijeenkomsten plaatsgevonden met de huisartsen en POH binnen onze gemeente om te komen tot duidelijke doelen en samenwerkingsafspraken.
Verwerving jeugdhulp
De meeste contracten die we in Zuid-Limburg hebben gesloten met jeugdhulpaanbieders, lopen af per 1-1-2023. Per die datum zullen we een andere inkoopstrategie gaan hanteren. In 2021 werd die nieuwe strategie uitgewerkt, samen met diverse disciplines van de 16 Zuid-Limburgse gemeenten, aanbieders, cliënten/ouders en onderwijs. Het is een veelomvattende grote opgave die in 2022 verder wordt afgerond. Naast de inhoudelijke doelen zoals verwoord in het regionaal beleidsplan, is kostenbeheersing hierbij een aandachtspunt.
Uitvoering
In Q3 hebben we te maken gehad met een daling in personeelsbezetting. Hierdoor hebben we op een slimme manier moeten kijken naar mogelijke overdracht van de caseload in relatie tot de werkzaamheden van de klantmanagers. Dit heeft erin geresulteerd dat we de taak van casemanagement van een aantal gezinnen als regiefunctie hebben belegd bij de zorgaanbieder. Ook hebben we een aantal zaken als casemanagement afgesloten en de verantwoordelijkheid bij de zorgaanbieder gelegd.
In Q4 zijn de casemanagementzaken weer toegenomen. Er zijn momenteel 42 (+9) kinderen in 26 (+6) gezinnen waarbij casemanagement wordt uitgevoerd door een klantmanager. Team jeugd heeft inmiddels drie nieuwe klantmanagers waardoor er meer ruimte is om weer eigen casemanagement te voeren.